Etiyopya – Arba Minch, Meskel Festivali

ETİYOPYA

Arba Minch, Meskel Festivali

Sabah kahvaltıdan sonra araçlarımızla Konso’dan Arba Minch’e doğru yola koyuluyoruz. 1.5 saat kadar yol aldıktan sonra, Derashe kabilesinin yol kenarındaki köyünde fotoğraf molası veriyoruz.

Arba Minch’e yakın bölgelerde de Gamo kabilesi yaşıyor. Konso’dan yola çıktıktan iki saat sonra Nech Sar Milli Parkına giriyoruz. Chamo Gölü kıyısında tekneye binerek göl turu yapıyoruz.

Göldeki gezintimiz esnasında, beyaz başlı Afrika Balık Kartalı (Fish eagle), Nil timsahları, hipopotamuslar, Dev balıkçıl (Goliath heron), Marabu (Marabou stork) gibi fauna üyelerini görüyoruz.

Göl turundan sonra araçlarımızla Paradise Lodge’a gidiyoruz. Biraz dinlendikten ve otelin dükkanından hediyelik alışverişlerimizi yaptıktan sonra, akşamüzeri Arba Minch’teki Meskel (Haç) festivali törenlerini izlemek üzere merkeze gidiyoruz. Her yıl 26-27 Eylül tarihlerinde tüm Hristiyan Etiyopya’da Meskel festivali kutlanır. 26 Eylül günü törenlerle meydanlarda yapılan kutlamalar, 27 Eylül’de evlerde devam eder. 2013’de Unesco listesine alınmış olan Meskel-İsa’nın gerçek haçının bulunmasını anma festivalinin kökeni şöyle anlatılıyor: Yahudilerin İsa’yı taşıdıkları haç 400 yıl boyunca gömülü kalır. Bizans imparatoru Konstantin’in annesi kraliçe Helena, askerleriyle Kudüs’e gidip haçı çıkarmak ister, ama haçı bulamaz. Büyük bir ateş yakar ve tanrıya bu ateşle yön göstermesi için dua eder. Bu ateşe kraliçe Helena ateşi denir ve festivalin sembolü olarak meydanda ateş yakılır. Büyük bir meydanda, din adamlarının dualar ve ilahilerle gerçekleştirdiği tören devam ederken akın akın gelmeye devam eden törensel giysili insanlar ve beyaz örtülü kadınlar meydanı dolduruyor.

Çocuklar ve gençler, bayram neşesi içinde fotoğraflarını çekmemizi istiyor ve fotoğraf çekiminden çok mutlu oluyorlar. Erkekler ellerinde taşıdıkları çalıları, meydanın ortasında dik şekilde yükselen ve yukarıda haç şekli bulunan çalı yığınının etrafında dönerek yığına bırakıyorlar. Saatler süren tören, hava karardıktan sonra ortadaki çalı kümesinin ateşe verilmesiyle ve danslarla sona eriyor.

Sabah Addis Ababa’ya dönmek üzere, Arba Minch havalimanına gidiyoruz. Havalimanı binası içinde bir satıcıdan paket halinde Moringa çayı alıyoruz. Ancak hemen yan taraftaki güvenlik kontrolünde nedense bu çayları geçirmiyorlar, valize konması gerektiğini söylüyorlar, biz de iade ediyoruz. Uçak, geldiğimiz gibi önce Jinka’ya iniyor, oradan Addis Ababa’ya devam ediyoruz. Havalimanından otele geçiyoruz. Meskel festivali kutlamaları otelde de danslarla, kahve ve patlamış mısır ikramıyla sürüyor. Festivalin ikinci ve son günü olduğundan bazı restoran-kafeler dışında şehirde her yer kapalı. Günün kalanında otelin çevresinde yürüyerek, açık bulduğumuz bir marketten Moringa çayı gibi alışverişlerimizi yaparak ve dinlenerek zaman geçiriyoruz.