Etiyopya : Konso

Sabah Dimeka üzerinden Key Afer‘e doğru yola çıkıyoruz. Yaklaşık iki saat sonra Key Afer’deki Nassa Hotelde kahve molası verdikten sonra Konso’ya doğru yola devam ediyoruz. Yol üzerinde geçtiğimiz Waito Nehrinden itibaren Konso kabilelerinin yaşadığı topraklar başlıyor. Konso insanları, Chamo Gölünün güneyindeki bazalt tepelerde 1500-1800 metre rakımda yaşıyor. Kahve molasından bir saat sonra Omo Vadisi manzara noktasında kısa bir fotoğraf molası veriyoruz, vadi üzerinde yer yer hortumlar yükseliyor.

Yola devam ediyoruz; Delbina Nehrinde bir arada yıkanan insanlar, çamaşır ve araba yıkayanlar, yol kenarlarında dizlerini açıp kapayarak bizleri selamlayan çocuklar, Konso’ya yaklaştıkça tepelerde teraslar şeklinde yayılan tarım alanları, yol manzaralarımızı oluşturuyor.

Key Afer’den çıktıktan iki saat sonra Konso’ya geliyoruz. Konso, Sagan Nehri üzerinde 1650 metre rakımda yerleşmiş yemyeşil bir kasaba. Konaklayacağımız Kanto Lodge’da öğle yemeği molası veriyoruz.

Akşamüzeri Konso kabilesini ziyaret etmek üzere, otele 5 dakika mesafedeki Gamole Köyüne gidiyoruz. Taş duvarlarla çevrili 600 yıllık bu köy, 2011’de Unesco Listesine alınmış. Köyü dolaşmaya başlamadan önce yerel rehber bilgiler veriyor; Konso kabilesi 400.000 nüfuslu, 9 klan bulunuyor, bu köyde 6000 nüfus yaşıyor. Teraslar halinde tarım yaparlar, kahve, sorgum, mısır, soya fasulyesi, casava, pamuk, Moringa yetiştirirler. Moringa, ıspanak gibi pişiriliyor, çay gibi içiliyor veya toz halinde yiyecek içeceklere katılarak yenebiliyor, sağlığa faydalı bir bitki. Konsolar diğer klandan evlenir, üç tür evlilik yapılır; ilk eşi aile seçer, ikincisi aşk evliliği, üçüncü olarak da aileden biri ölünce kardeşi gelinle evlenir. Erkek, evlenmek için battaniye, bal ve 3000 Bırr verir.

Konso halkı animisttir, ölen üyelerini anmak için yaptıkları Waga adı verilen ahşap heykellerle tanınır. Şef ölünce gözleri ve barsakları çıkarılarak mumyalanır. Gözleri deve kuşu yumurtası ile sarılır. Evde 9 yıl 9 ay 9 gün tutulduktan sonra gömülürken Waga adı verilen totemle gömülür. Daha sonra çocuğu şef olur, aradaki zamanda köyün yaşlı ileri gelenleri yönetimi sağlar.

Taş duvarlarla çevrili köyün, dar taş patikalarında yürüyoruz; Küçük ağaç kapıların açıldığı bahçelerde, alt kısımlarında keçilerin bulunduğu, taş veya ahşap kaide üzerinde yükselen sazlardan yapılmış konik çatılı köy evlerini görüyoruz.

Köy meydanında, erkekler için toplantı evi gibi kullanılan büyük bir ev bulunuyor. Meydanda takvim gibi kullandıkları ağaç kümesine 18 yılda bir ağaç gövdesi ekleniyormuş, böylelikle köyün kaç yıllık olduğunu saptamak mümkün. Erkeklerin evlenebilmek için 50 kg ağırlığındaki bir taşı başlarının üzerinden atması gerektiğini öğreniyoruz.

Konso kabilesinin güler yüzlü insanlarıyla vedalaştıktan sonra otele dönüyoruz.