Site İçi Arama

Aşağıdaki formu kullanarak sitemizdeki yazılarda arama yapabilirsiniz.

Avni’nin Babası, Uzun Bacaklı- İnce Bıyıklı Huysuz bir İhtiyar: Oğuz Aral

Leyla Kösem

(1936-26 Temmuz 2004)

Türk mizahinin büyük karikatüristlerinden biri olan Oğuz Aral, dünyanın en çok satan ve beğenilerek okunan 3.büyük güldürü dergisi olan ‘’Gırgır’’ ın kurucusu ve yöneticisidir. Aral, halkın içinden çıkmış bir sanatçıdır. Öyle ki eserlerini halkın anlayabileceği bir şekilde açık, gereksiz taramalardan uzak, karmaşıklığı en basit şekle indirgemiş bir şekilde sunması, O’nun halk içinde beğenilmesinin, tutulmasının ve takip edilmesinin en büyük gerekçeleri olmuştur. Aynı zamanda tiyatrocu da olan Aral, Keşanli Ali Destanı ve Huysuz İhtiyar gibi tiyatro oyunlarını yönetmiştir. Öğretim görevlisi olarak yıllarca İstanbul Üniversitesi’nin Tiyatro Bölümü’nde eğitim veren Aral; hoşnut olmayan, huysuzluğu ve her şeyi eleştiren muhalif kimliğiyle kendi deyimiyle tam bir ‘’Huysuz İhtiyar’’dı. Özgün mizah anlayışı, karikatürist kimliği, ve yarattığı tiplemeler ile hayran kitlesini gün ve gün arttıran Aral, onun gibi karikatürist olmak isteyen pek çok kişiye de destek olarak, Türk mizah sanatını pek çok yeni yetenekler kazanmasını sağlamıştır.

qqq1936 yılında İstanbul Silivri’de doğan Aral, Davutpaşa Lisesi’nden mezun olduktan sonra İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’ne başlamış, ancak 3.sınıfta iken akademiyi terk etmiştir. Akademide pandomim sanatını öğrenmiş olan sanatçı, 1960’lı yıllarda kurucularından biri olduğu Pandomim Grubu ile birlikte Türkiye’yi dolaşarak yaklaşık 30 sözsüz oyunu, yüz mimikleri, el-kol ve beden hareketleri ile dile getirerek, Anadolu’nun çeşitli yerlerinde sergilemiştir. 1950’lerin sonlarına doğru karikatür çizmeye başlayan Aral pek çok dergi ve gazetede karikatürist kimliği ile eserler ortaya koymuştur.

qqqqqw

Gerek Gırgır gerekse de Avni ismi ile çıkardığı güldürü dergilerindeki sözel ve görsel anlatımın birleştiği eserleri ile kimilerine daha okula başlamadan okumayı öğretmiş, kimilerine doyumsuz bir neşe katarak dudak kenarında alaycı bir tebessüm oluşturmuş, kimlerine ise mizahçı olma yolunda büyük bir ilham kaynağı olmuştur.

Karikatürlerini kendine takmış olduğu ‘’Huysuz İhtiyar’’ takma ismi altında Hürriyet gazetesi köşesinde yazmış olan Aral’ın başlıca karakterleri; Avanak Avni, Hayk Mammer,Köstebek Hüsnü,Utanmaz Adam ve Vites Mahmut olmuştur. Öte yandan kendi karikatürünü hiç çizmemiştir sanatçı, O’nu kendi gibi karikatürist olan ağabeyi Kemal Aral çizerek, O’nu kahramanlarının arasına yerleştirerek bütünlüğü tamamlamıştır. Ayrıca Gırgır’da, O’nun bacaklarının tasviri birbirine 4 kez dolanmış uzun bacaklar çizilerek yapılmıştı. Aral, uzun bacakları ve ince bıyıkları ile adeta müjdeliyordu, büyüklerin macera dolu ve muhteşem olabilecek dünyasını.

edddŞüphesiz O’nun bilinen en meşhur karakteri Avni idi. Hani Avni hep çocuktu, Türkçesi pek kuvvetli değildi, büyümezdi... Öte yandan, o İhtiyar Huysuz onu büyütmemek için gerekli tüm taramaları gerçekleştirir, yapması gereken tüm taramaları yavaş yavaş tamamlardı. 26 Temmuz 2004 yılında bu taramaların sonuna gelmişti, Büyük Usta. Bodrum’da geçirdiği bir kalp krizi sonucu Türk Mizahine büyük bir şaka yaparak veda ediyordu.

Türk mizahının unutulmazı, Huysuz İhtiyar’ı saygıyla anıyoruz.



26/07/2011



Yazarın diğer yazıları

Mahkumiyet (16/05/2015)
SPIGEL: ‘’Zwickaur Neo-Nazi hücre cinayetleri hakkında hangi duygu ve düşünceye sahipsiniz?’’ (01/04/2012)
Zoraki bir Diplomat : Yakup Kadri Karaosmanoğlu (13/12/2011)
Türk Milliyetçiliğinin Babası: Mehmet Ziya Gökalp (25/10/2011)
Aşkın ve Ayrılığın Eşsiz Yorumcusu, Bir Deniz Tutkunu: Münir Fikret Kızılok (01/09/2011)
Bir Kum Tanesinin Kırılganlığı (01/09/2011)
Geçiş Dönemi’nin Halk Şairi, Hecenin Beş İsminden Biri: Orhan Seyfi Orhon (01/08/2011)
Sürgünlerde geçen bir yaşam, akıl almaz ve iflah olmaz bir muhalif: Refik Halid Karay (08/07/2011)
Milli Kültür, Özlük, kimlik, asıllık, farklılık... (01/07/2011)